2024. április
h K s c p s v
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
2024.04.26.

Golf Riporter

A golf világa – riportok, beszámolók magyarul

Nincs kolbászból a kerítés

5 min read

Szerintem nincs EGYETLEN igazi válasz, amikor a női golfozók keresetéről beszélünk. Ahogy írtam az előzőekben, az Epson Tour 2022-ben kiosztható versenydíja négy és félmillió dollár (figyelem: egész évben!), miközben már a European Touron is egy-egy versenyen ennek a duplája a tét.

Visszaidézhetjük az LPGA Tour örömteli értesítését, hogy a nők elsőszámú sorozatában 2022-re 90 millió dollár fölé nőtt az éves pénzdíj, miközben a férfiaknál a tavalyi 360-ról közel 450 millióra emelése csak egy egyszerű döntés volt.

Sokan szólaltak már föl a női sportolók hátrányos anyagi megkülönböztetése ellen, nem sok sikerrel. A teniszezők esetében megvalósult az egyenjogúság, a golfozóknál egy régebbi döntés ellenére maradt a különbség. Vannak esetek, amikor a kereslet-kínálatra hivatkoznak a döntéshozók, amit el kell fogadni, még ha nem is tetszik. Meg olyan vezetők is vannak, akik nem csak beszélnek az egyenjogúságról, hanem a díjak kiírásánál ragaszkodnak is az azonos megítélésről.

A különbség hatalmas, arányokban és összegszerűségben is. Készülnek kimutatások, hogy egy-egy US Open vagy British Open bajnoki cím a nők esetében nem éri el a férfiak keresetének 35-40 százalékát, összegben meg jóval egymillió dollár körüli különbséget jelent.

És akármennyit lamentálhatunk rajta pró-kontra, beletörődve vagy nem megértve, nehéz helyzetet jelent a versenyzőknek.

Hannah Gregg 26 éves amerikai lány, második évben játszik a Symetra (mostantól Epson) Touron, a vele készült interjúból szemezgetünk.

„Sokan gondolják, ha elég jó vagy, legyél profi játékos, és a továbbiak magától jönnek. Egy kis részünkre ez igaz lehet, de a többség nehezen birkózik meg az előre jutással. Mielőtt profi lettem volna, több barátomat megkérdeztem arról, szerintük mi lesz a legnehezebb az egészben. Arra számítottam, olyanokat mondanak, hogy: kiválasztani a megfelelő versenyt, hetente máshová utazni, távol lenni a családtól, és ilyenek. De mindenki azt mondta, a legnehezebb megteremteni az anyagiakat, hogy hetente pályára tudjál lépni! Ez sokkolt egy kicsit…A nevezési díjak, repülőjegyek, bérautók, szállodai szobák nem fizetődnek ki csak úgy! Vannak, akiknek a családja tud segíteni, de a többség nehezen oldja meg a finanszírozást. Aki a versenyen keres valamennyit, akár nyer is, egy rövid időre föllélegezhet, de nem oldódik meg könnyen a helyzete.” – meséli Hannah.

Ezért is kell odafigyelniük minden kiadott dollárra, és ezért örülnek mostanában a lányok, hogy tapasztalják a törődést. Ha egy bizonyos héten többet költenének a lehetségesnél, a következő héten talán nem tudnának elutazni a verseny helyszínére.

Egy játékos átlagos kiadása ezen a szinten évi 50.000 dollár, a nyeremény pedig átlagosan 5-7000 dollár között van. A költségek viszonylag állandóak, egy „olcsó” verseny esetében is eléri az 1500-2000 dollárt. Könnyen kiszámítható, hogy aki nem végez az első három hely valamelyikén, ráfizetéssel zárhatja a hetet. Arra számítani, hogy valaki rendszeresen az első háromban végezzen, nem életszerű. Viszont a legjobbaknak is vannak rossz periódusaik, és nem jutnak mindig túl a cuton. Sokszor problémát jelent a caddie 800-1200 dolláros bérének a kifizetése is.

Gregg elmondta, sok jó játékost ismer, akik abbahagyták a versenyzést bizonytalan anyagi helyzetük miatt, hozzátéve, az is sűrűn előfordul, hogy olyanok is kénytelenek lemondani egy versenyt, akik kvalifikáltak arra, de aztán mégsem tudták kifizetni a repülőjegyet.

A legnagyobb kiadás pedig év végén a Q-School, aminek a költsége önmagában akár 10.000 dollár lehet. Aki ezt nem tudja előteremteni, elveszti státuszát, és csak pár versenyen indulhat.

Mégis, mi lehet a megoldás?

Gregg ezt a „social mediá”-ban találta meg, 150.000 követője van a Twitteren és Instagramon, és ez segítség számára, amikor cégekkel tárgyal a támogatásról. Barátjával „Short game gains” elnevezéssel edzési tippeket közvetítenek a neten, testvérével meg kisvállalkozások marketingjét szervezik.

Ezek együttes bevétele is messze van a szükségestől.

A kétségtelen érdeklődés ellenére, amikor szponzorálásról, támogatásról, adományról kerül szó, mindenki talál mentséget, kifogást. Általában azzal jönnek, hogy a női golf nem elég népszerű. A mostani szinthez képest a férfiak versenyei sem voltak ennyire népszerűek, folyamatos, hosszú marketingre volt szükség.

„Segítsék ezt a folyamatot, építsük közösen a női golfot, tudván, hogy minőséget hoznak létre! Válasszanak maguknak kedvencet, és kövessék a pályafutását!” – tanácsolja, illetve kéri Hannah.-„Tudjuk, hogy sokan támogatnak minket, és ez teszi a küzdelmes utat még élvezetesebbé!”

HAJRÁ LÁNYOK, ASSZONYOK!

Ezzel zárjuk ezt a bejegyzést, a témára hamarosan visszatérünk.